Eötvös Péter - Concertos
- 2 992 Ft
Megrendelését követően kollégánk e-mailben tájékoztatja a szállítás pontos összegéről. Kérjük, hogy a megrendelés összegét csak ezt követően, a sztállítási összeggel együtt utalja el részünkre.
Részletek
1 Seven: Part I First Cadenza (for Husband and McCool)
2 Seven: Part I Second Cadenza (for Anderson)
3 Seven: Part I Third Cadenza (for Clark and Brown)
4 Seven: Part I Fourth Cadenza (for Chawla and Ramon)
5 Seven: Part II
6 Levitation: 1. Movement
7 Levitation: 2. Movement ("langsam, schwebend")
8 Levitation: 3. Movement ("barcarola")
9 Levitation: Cadenza
10 Levitation: 4. Movement ("Petrushka´s Resurrection")
11 CAP-KO: 1. Movement
12 CAP-KO: 2. Movement
13 CAP-KO: 3. Movement
14 CAP-KO: 4. Movement ("Bartók Crosses the Ocean")
15 CAP-KO: 5. Movement
BMC CD 170
Eötvös Péter
Concertos (Versenyművek)
Seven (A Columbia űrhajósainak emlékére)
szóló hegedűre és zenekarra
(2006) 21:38
Levitation
két klarinétre, vonószenekarra és harmonikára
(2007) 20:53
CAP-KO (Bartók Bélának ajánlva)
Versenymű akusztikus és digitális zongorára, és zenekarra
(2007) 19:58
Akiko Suwanai - hegedű (Seven)
Richard Hosford, John Bradbury - klarinét (Levitation)
Pierre-Laurent Aimard - zongora (CAP-KO)
Göteborgi Szimfonikusok (Seven, CAP-KO)
BBC Szimfonikus Zenekar (Levitation)
vezényel: Eötvös Péter
A lemezen hallható 3 concerto három egymást követő évben keletkezett, valamennyi megrendelésre. Közös bennük, hogy
mindegyik műhöz valamilyen program szolgált kiindulópontul, amely erőteljesen meghatározta mind a komponálásmódot,
mind a hangzást. Eötvös emellett gazdagon merített saját személyes – zenei, vagy zenén kívüli – élményeiből is az egyes
drámai szituációk megjelenítéséhez, érzelmi állapotok bemutatásához, akár illusztratív zenei elemeket is felhasználva.
A 2006-ban keletkezett Seven című hegedűverseny a Columbia űrhajó 2003. február 1-jén bekövetkezett tragikus balesetében
elhunyt 7 űrhajósának állít emléket. Eötvöst mélyen megrázta a katasztrófa, és az utána készült képsorok, amelyeket szinte
valamennyi televízióállomás bemutatott. Mivel a 7 asztronautát úgy válogatták össze, hogy reprezentálták a világ kulturális
sokszínűségét, halálukban Eötvös egy eszme tragédiáját is látta.
A 2 klarinétra, vonósokra és harmonikára írt Levitation Eötvös egy visszatérő gyerekkori álmára reflektál, ahogy térdelő
pozícióban felemelkedve, lebegve siklik a levegőben a földön álló tárgyak fölött. Ehhez az emlékhez társultak a sci-fi filmekből jól
ismert levitációs jelenetek emlékei, vagy Stravinsky Petruskájának záró jelenete, amint Petruska figurája ott lebeg a háztető
fölött. Eötvös meggyőződése szerint a zene természetes módon alkalmas absztrakt szituációk szemléletes megjelenítésére,
így a lebegés, vagy akár a súlytalanság érzetét is képes kelteni.
A CAP-KO alapötletét Bartók egyik kedvelt, a zongorás versenyműveiben gyakran alkalmazott faktúrája adta, amelyben a
zongorista két keze gyors tempóban, párhuzamosan mozog, de változó hangközökkel. A CAP-KO-ban a szólista ezt egy kézzel
is meg tudja valósítani a MIDI zongora és egy technikus segítségével, így a közönség egy szólistát lát, de tulajdonképpen két
szólista játékát hallja: egyfajta „hipervirtuozitás” illúzióját érzékelve. Az 5 tételes műben nincsenek konkrét Bartók-idézetek,
mégis szinte minden hangzás valamilyen módon Bartók zenéjére reflektál.
Felvételek: Seven – a Budapesti Tavaszi Fesztivál programjaként 2008. március 30-án, a Művészetek Palotája Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében
Budapesten / Levitation – a BBC Szimfonikusok Barbican Hall-beli koncertsorozatának részeként 2011. május 14-én Londonban /
CAP-KO – a Gothenburg Concert Hallban 2006. február 2-án és 3-án Göteborgban.
Keverés és mastering Eötvös Péter és Dorozsmai Péter, Tom-Tom Studio, Budapest 2013. május 22.
Borító: Huszár László / Greenroom; Producer: Gőz László; Label manager: Bognár Tamás
Készült a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.